مفهوم طراحی چیست؟ (بخشی از دوره آنلاین طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای)

مفهوم طراحی چیست؟ (بخشی از دوره آنلاین طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای)

"مفهوم طراحی" یک مقوله بسیار مهم و تعیین کننده‌ای است که با تشریح نیازهای طراحی، روند سیستماتیکی را برای طراحی استاندارد سازه مشخص می‌کند.

مفهوم طراحي يك مقوله مهم و بنيادين براي رسيدن به طراحي ايمن، استاندارد، بهينه و با سهولت اجرايي

-مفهوم طراحي يك مقوله بسيار مهم و تعيين كننده اي است كه با تشريح نيازهاي طراحي، روند سيستماتيكي را براي طراحي استاندارد سازه مشخص ميكند.

-اين "مفهوم طراحي"، نياز هاي طراحي را چگونه مشخص ميكند؟ اصلاً نيازهاي طراحي يعني چي؟این موارد را آئين‌نامه برایمان تعيين مي‌كند؟ براي همه سازه‌ها يكسان است؟ يا ميتواند متفاوت باشد؟ مثلا برای دو سازه بتني ممكن است نيازهاي طراحي متفاوت باشد؟

-نياز طراحي رو استاندارد بارگذاري (٢٨٠٠ و مبحث ششم) مشخص مي‌كند يا استاندارد طراحي(مبحث نهم و مبحث دهم)؟

-رويكردهاي طراحي(طراحي براساس نيرو و طراحي براساس تغييرشكل) مطابق با دلخواه كارفرماست ياحكم آئين نامه است؟ ميتواند اختياري هم باشد؟

-معيارهاي طراحي را استاندارد بارگذاري (٢٨٠٠ و مبحث ششم) مشخص ميكند يا استانداردهاي طراحي (مبحث نهم و مبحث دهم)

-از بين چالشهاي طراحي ملاك اصلي كدام يك بايد باشد؟ ميتوان براساس اهميت آنها را طبقه بندي كرد؟ در سازه هاي مختلف اين طبقه بندي ثابت است؟ يا ممكن است جابجا شوند؟

-با تشريح كامل سوالات بالا و تعدادي سوالات ديگر، يك مسير مشخص و از پيش تاييد شده جلوي پاي محاسب خواهد بود كه تمامي فرضيات و عمليات رياضي سازه اي و زلزله‌اي را براي طراح سهل و آسان خواهد كرد(چون هدف اصلي ملموس و مشخص است و هيچ ابهامي وجود نخواهد داشت)

کلیپ تشریح کامل مفهوم طراحی

 

طراحی عملکردی سازه‌ها نیز به مانند تمامی طرح‌های مهندسی، روند سیستماتیک خاص خود را دارد که برای به دست آمدن یک طرح استاندارد مطابق با نیازهای آئین‌نامه بایستی این مسیر به صورت گام به گام در نرم افزار پیاده شود. مطابق با پیوست دوم استادارد 2800 طراحی عملکردی را می‌توان برای هر ارتفاعی از ساختمان‌ها انجام داد و از این نظر محدودیت ارتفاعی وجود ندارد. برای انجام طراحی عملکردی ساختمان، نیاز به اختصاص رفتار غیرخطی به المان‌های لرزه‌بر وجود دارد که استاندارد 2800 در این مورد به نشریه 360 ارجاع می‌دهد. رفتار غیرخطی یا اختصاص مفاصل پلاستیک المان‌های تیر و ستون و مهاربند و دیوار برشی بایستی براساس نشریه 360 انجام شود. دقت شود که مفاصل پلاستیک استفاده شده برای طراحی عملکردی همان مفاصلی می‌باشد که برای بهسازی یا مقاوم سازی استفاده می‌شود و همگی از یک مفاصل استفاده می‌شوند. اختصاص مفاصل پلاستیک مهمترین بخش در شبیه سازی برای طراحی عملکردی می‌باشد که در دوره جامع طراحی عملکردی و مقاوم سازی لرزه‌ای با نگاه ویژه و اساسی به این مهم پرداخته شده است. علاوه بر بررسی ضوابط استانداردهای روز بین‌المللی برای مفاصل پلاستیک رفتار غیرخطی مقاطع براساس رفتار تنش کرنش مصالح نیز بررسی می‌شود (طراحی عملکردی ساختمان با استفاده از تحلیل غیرخطی به روش المان فایبری). دقت روش فایبر نسبت به روش مفصل پلاستیک نستاً بالاتر بوده و برای سازه‌های بتنی بسیار مفید می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی عملکردی براساس پیوست دوم استاندارد 2800 و مقاوم سازی لرزه ای براساس نشریه 360 می‌توانید به مقالات زیر رجوع کنید یا جزوات کامل طراحی عملکردی مهندس قدرتی را دانلود کنید:

بررسی کامل منحنی ممان - انحنای یک مقطع بتنی با رویکرد طراحی عملکردی و مقاوم سازی

ضریب رفتار چیست؟ (ضریب رفتار در طراحی براساس عملکرد)

آیا بزرگتر بودن ضریب رفتار به معنی بیشتر بودن توان اتلاف نرژی است؟

بررسی کامل منحنی ممان - انحنای یک مقطع بتنی با رویکرد طراحی عملکردی و مقاوم سازی

رفتار غیرخطی *مقطع* برای طراحی عملکردی و مقاوم سازی

رفتار غیرخطی *مصالح* برای طراحی عملکردی و مقاوم سازی

رویداد آنلاین با موضوع "از شکل‌پذیری متوسط تا شکل‌پذیری ویژه" (با رویکرد طراحی عملکردی)

تعیین نوع تلاش از دیدگاه کنترل شونده توسط نیرو یا کنترل شونده توسط تغییرشکل

منحنی اندرکنش در ستون‌های بتن‌آرمه کوتاه و ستون‌های بتن‌آرمه لاغر

تحلیل غیرخطی به روش فایبر (فایبر گستره و مفصل فایبر)

تحلیل غیرخطی به روش مفصل پلاستیک و به روش فنرهای غیرخطی

وجه تمایز تحلیل پوش‌آور نسبت به سایر تحلیل‌ها برای استفاده در طراحی عملکردی

چرا در فرمول تغییرمکان هدف در استاندارد 2800 ضریب C2 وجود ندارد؟ (ضریب زوال سختی وجود ندارد)

مطابق با ضوابط طراحی عملکردی استاندارد 2800 و ضوابط بهسازی نشریه 360، سازه باید بیشتر از مقدار تغییرمکان هدف پوش شود! دلیل این ضابطه چیست؟

 

دانلود جزوه فصل اول دوره طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای مهندس قدرتی : مبانی بنیادین در مهندسی زلزله و طراحی ساختمان

دانلود بخش اول از جزوه فصل دوم دوره طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای مهندس قدرتی : روند تحلیل استاتیکی غیرخطی (پوش‌آور)

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای می‌باشد. در این دوره به صورت کامل به بررسی این مفهوم پرداخته می‌شود. همانطور که در جدول عکس مربوط به این مقاله نشان داده شده است کنترل این ضابطه برای طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با یکدیگر متفاوت می‌باشد. پیوست دوم استاندارد 2800 که ضوابط طراحی براساس عملکردی را مطرح می‌کند برای به دست آوردن ظرفیت کاهش نیروی زلزله به دلیل شکل‌پذیری از ضریب رفتار سازه استفاده می‌کند در حالی که استاندارد ASCE41 و نشریه 360 این پارامتر را از منحنی ظرفیت سازه به دست می‌آورند.

دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای براساس هر دو نرم افزار Sap2000 , Etabs آموزش داده می‌شود. در این دوره طراحی عملکردی براساس پیوست دوم استاندارد 2800 و بهسازی لرزه‌ای براساس نشریه 360 و ASCE41 انجام می‌شود. جزوه کامل کل دوره بالغ بر 1300 اسلاید در اختیار شرکت کنندگان دوره قرار داده می‌شود. در این دوره پروژه‌های کامل قاب خمشی بتنی، دیوار برشی بتنی، قاب خمشی فولادی و انواع مهاربندهای CBF و EBF به صورت گام به گام آموزش داده می‌شود.

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.