مطابق با ضوابط طراحی عملکردی استاندارد 2800 و ضوابط بهسازی نشریه 360، سازه باید بیشتر از مقدار تغییرمکان هدف پوش شود! دلیل این ضابطه چیست؟

مطابق با ضوابط طراحی عملکردی استاندارد 2800 و ضوابط بهسازی نشریه 360، سازه باید بیشتر از مقدار تغییرمکان هدف پوش شود! دلیل این ضابطه چیست؟

مطابق با بند 3-4-3-1-1 نشریه 360 بایستی سازه تا 1/5 برابر جابجایی هدف پوش‌ شود و براساس بند 3-12-1 استاندارد 2800 بایستی سازه تا 1/25 برابر جابجایی هدف پوش شود. آیا کنترل سطح عملکرد مفاصل پلاستیک در این جابجایی غیراقتصادی و غیرمنطقی نیست؟ اصولا چرا آئین نامه به این بند اشاره کرده است؟ و چرا این ضریب در داخل خود فرمول جابجایی هدف ارائه نشده است؟

مطابق با بند 7.4.3.2 استاندارد ASCE41-17 و بند 3.3.3.2 در دستورالعمل FEMA356 بایستی سازه تا 1/5 برابر جابجایی هدف پوش‌ شود، آیا کنترل سطح عملکرد مفاصل پلاستیک در این جابجایی غیراقتصادی و غیرمنطقی نیست؟ اصولا چرا آئین نامه به این بند اشاره کرده است؟ و چرا این ضریب در داخل خود فرمول جابجایی هدف ارائه نشده است؟

پاسخ: این بند صرفاً به عنوان توصیه آئین‌نامه‌ای بوده که بنا به دلیل زیر ارائه شده است:

اصولا تحلیل استاتیکی غیرخطی با عدم قطعیت‌های بسیار زیادی همراه است (اعمال جابجایی به سازه به جای وارد کردن شتاب و نیرو، مونوتونیک بودن بارگذاری و یک الگوی بار واحد برای اکثریت سازه‌ها ...) به همین دلیل برای اشراف کامل به رفتار سازه و اطمینان از دوام باربری و دوام عملکرد مقاومتی، آئین‌ نامه‌ها پیشنهاد می‌کنند که سازه بیشتر از مقدار تغییرمکان هدف پوش شود. این توصیه به این معنی نیست که کنترل سطح عملکرد مفاصل هم با این تغییرمکان انجام شود بلکه همه کنترل‌های آئین‌نامه‌ای در تغییرمکان هدف صورت خواهد گرفت و برای پوشش عدم قطعیت‌های مذکور و اطمینان از دوام باربری سازه پیشنهاد می‌شود تا سازه به اندازه 1/5 برابر مقدار جابجایی هدف پوش شود و در این مسیر دچار افت مقاومت قابل ملاحظه نگردد.

چرا استاندارد 2800 ساختمان‌ها را 25% بیشتر از جابجایی هدف پوش می‌کند؟

بررسی کامل منحنی ممان - انحنای یک مقطع بتنی با رویکرد طراحی عملکردی و مقاوم سازی

 

با توجه به نمودارهای بالا اگر سازه تا 1/5 برابرجابجایی هدف دچار افت مقاومت نشود آئین‌نامه از پشتیبانی عدم قطعیت‌های ذکر شده اطمینان خواهد داشت. بنابراین طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با اعمال این ضابطه عدم قطعیت‌های مذکور را پشتیبانی خواهند کرد. یکی از تفاوت‌های دیگری در طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای وجود دارد در اعمال ضریب C2 در فرمول جابجایی هدف می‌باشد که می‌توانید از لینک زیر این مقاله را مطالعه کنید:

چرا در فرمول تغییرمکان هدف در استاندارد 2800 ضریب C2 وجود ندارد؟ (ضریب زوال سختی وجود ندارد)

معرفی تحلیل استاتیکی غیرخطی یا تحلیل پوش‌آور برای طراحی عملکردی و مقاوم سازی

وجه تمایز تحلیل پوش‌آور نسبت به سایر تحلیل‌ها برای استفاده در طراحی عملکردی

بررسی کامل ضریب C0 , C1 در فرمول جابجایی هدف

 

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای می‌باشد. در این دوره به صورت کامل به بررسی این مفهوم پرداخته می‌شود. همانطور که در جدول عکس مربوط به این مقاله نشان داده شده است کنترل این ضابطه برای طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با یکدیگر متفاوت می‌باشد. پیوست دوم استاندارد 2800 که ضوابط طراحی براساس عملکردی را مطرح می‌کند برای به دست آوردن ظرفیت کاهش نیروی زلزله به دلیل شکل‌پذیری از ضریب رفتار سازه استفاده می‌کند در حالی که استاندارد ASCE41 و نشریه 360 این پارامتر را از منحنی ظرفیت سازه به دست می‌آورند.

دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای براساس هر دو نرم افزار Sap2000 , Etabs آموزش داده می‌شود. در این دوره طراحی عملکردی براساس پیوست دوم استاندارد 2800 و بهسازی لرزه‌ای براساس نشریه 360 و ASCE41 انجام می‌شود. جزوه کامل کل دوره بالغ بر 1300 اسلاید در اختیار شرکت کنندگان دوره قرار داده می‌شود. در این دوره پروژه‌های کامل قاب خمشی بتنی، دیوار برشی بتنی، قاب خمشی فولادی و انواع مهاربندهای CBF و EBF به صورت گام به گام آموزش داده می‌شود.

 

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.