آیا بزرگتر بودن ضریب رفتار به معنی بیشتر بودن توان اتلاف نرژی است؟

آیا بزرگتر بودن ضریب رفتار به معنی بیشتر بودن توان اتلاف انرژی است؟

قبل از خواندن این مقاله بایستی در ابتدا مطالب مفهومی مربوط به مقاله "ضریب رفتار چیست؟" را مطالعه کنید تا درک مطالب این مقاله راحتتر گردد. همانطور که پیشتر بررسی گردید ضریب رفتار از دو بخش مهم "اضافه مقاومت" و "ضریب کاهش نیروی زلزله به دلیل شکل‌پذیری" تشکیل شده است. توان اتلاف انرژی هر سیستم باربر جانبی صرفاً در پارامتر "ضریب کاهش نیروی زلزله به دلیل شکل‌پذیری نهفته است. که این پارامتر به مشخصاتی همچون نوع مصالح، سیستم باربر جانبی، ردیف شکل‌پذیری و ... بستگی دارد. بنابراین برای مقایسه شکل‌پذیری یا حتی مقایسه توان اتلاف انرژی دو سیستم مختلف بایستی به جای مقایسه خود ضریب رفتار، به مقایسه "ضریب کاهش نیروی زلزله به دلیل شکل‌پذیری" یا همان پارامتر Rµ پرداخته شود. به دلیل وجود ضریب اضافه مقاومت در داخل ضریب رفتار، بزرگتر بودن ضریب رفتار، همواره به معنی بزرگتر بودن شکل‌پذیری نخواهد بود. مطابق با تصویر این مقاله ضریب رفتار مربوط به سیستم "قاب خمشی متوسط بتنی + دیوار برشی ویژه بتنی" برابر با 6.5 می‌باشد و ضریب رفتار مربوط به سیستم "قاب خمشی ویژه (بتنی یا فولادی)" برابر با 7.5 می‌باشد. اگر توان اتلاف انرژی این دو سیستم صرفاً براساس مقایسه ضریب رفتارشان انجام شود در این صورت به دلیل بزرگتر بودن ضریب رفتار سیستم قاب خمشی ویژه، در این صورت اتلاف انرژی این سیستم مقاوم نیز بیشتر می‌باشد در حالی که این مقایسه صرفاً براساس ضریب رفتار بدون لحاظ کردن ضریب اضافه مقاومت درست نخواهد بود. چون ضریب اضافه مقاومت این دو سیستم با یکدیگر برابر نیست که بتوان برای مقایسه توان اتلاف انرژی آنها صرفاً متوسل به ضریب رفتار شد. ضریب اضافه مقاومت برای این دو سیستم به ترتیب برابر با 2.5 و 3.0 می‌باشد بنابراین با توجه به تصویر می‌توان گفت که پارامتر Rµ برای این دو سیستم به ترتیب برابر با 2.6 و 2.5 خواهد بود. در نتیجه به دلیل بزرگتر بودن ضریب Rµ در سیستم "قاب خمشی متوسط بتنی + دیوار برشی ویژه بتنی" این سیستم دارای توان اتلاف انرژی بیشتری می‌باشد. با اینکه ضریب رفتار این سیستم کمتر از قاب خمشی ویژه می‌باشد ولی توان اتلاف انرژی و شکل‌پذیری بیشتری دارد. بنابراین اگر قرار است شکل‌پذیری و توان اتلاف انرژی دو سیستم که دارای ضریب Ω0 متفاوت هستند مقایسه شود در این صورت بایستی حتماً ضرائب Rµ دو سیستم بررسی شود تا جواب حاصل از این مقایسه قابل استناد باشد. در صورتی که مقادیر Ω0 دو سیستم باربر جانبی با یکدیگر یکسان باشد در این صورت می‌توان به جای استفاده از پارامتر Rµ از خود ضریب رفتار استفاده کرد.

کلیپ کامل تشریح "آیا بزرگتر بودن ضریب رفتار به معنی بیشتر بودن توان اتلاف انرژی است؟"

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقالات زیر مراجعه فرمایید :

 

مروری بر روش‌های محاسبات برش طراحی ستون‌های بتن‌آرمه در قاب‌های خمشی ویژه

 

ظرفیت کاهش نیروی زلزله به دلیل شکل‌پذیری و ضعف مقاومتی سازه در طراحی عملکردی و مقاوم سازی (بهسازی و طراحی براساس عملکرد)

ضریب رفتار چیست؟ (ضریب رفتار در طراحی براساس عملکرد)

شکل‌پذیری در المان سازه‌ای چیست؟ و به عواملی بستگی دارد؟

شکل‌پذیری در سازه چیست؟ و به چه عواملی بستگی دارد؟

تشریح کامل زلزله تشدید یافته و اضافه مقاومت

ویدئویی کاملاً متفاوت از ضریب کاهش نیروی زلزله به دلیل شکل پذیری

براساس نشریه 360 و استاندارد 2800 چه زمانی می توان از تحلیل پوش آور استفاده کرد؟

 

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای می‌باشد. در این دوره به صورت کامل به بررسی این مفهوم پرداخته می‌شود. همانطور که در جدول عکس مربوط به این مقاله نشان داده شده است کنترل این ضابطه برای طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با یکدیگر متفاوت می‌باشد. پیوست دوم استاندارد 2800 که ضوابط طراحی براساس عملکردی را مطرح می‌کند برای به دست آوردن ظرفیت کاهش نیروی زلزله به دلیل شکل‌پذیری از ضریب رفتار سازه استفاده می‌کند در حالی که استاندارد ASCE41 و نشریه 360 این پارامتر را از منحنی ظرفیت سازه به دست می‌آورند.

دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای براساس هر دو نرم افزار Sap2000 , Etabs آموزش داده می‌شود. در این دوره طراحی عملکردی براساس پیوست دوم استاندارد 2800 و بهسازی لرزه‌ای براساس نشریه 360 و ASCE41 انجام می‌شود. جزوه کامل کل دوره بالغ بر 1300 اسلاید در اختیار شرکت کنندگان دوره قرار داده می‌شود. در این دوره پروژه‌های کامل قاب خمشی بتنی، دیوار برشی بتنی، قاب خمشی فولادی و انواع مهاربندهای CBF و EBF به صورت گام به گام آموزش داده می‌شود.

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.