محاسبه تغییرمکان هدف در تحلیل پوش‌آور برای طراحی عملکردی و مقاوم سازی

محاسبه تغییرمکان هدف (جابجایی هدف) در تحلیل پوش‌آور برای طراحی عملکردی و مقاوم سازی

تحلیل استاتیکی غیرخطی یا همان تحلیل پوش‌آور تحلیل است که در آن سازه بایستی تا یک جابجایی مشخص هل داده شود. کاربر بایستی الگوی بار جانبی (فرم و شکل نیروی جانبی) را به نرم افزار معرفی کند تا نرم افزار براساس آن الگو سازه را پوش کند (هل دهد). محاسبات مقدار نیروی لازم برای رسیدن به جابجایی هدف براساس نرم افزار صورت می‌گیرد. مقدار جابجایی هدف همان نیاز لرزه‌ای است که بایستی اغنا گردد و سازه تا رسیدن به آن جابجایی دچار مشکلی نگردد و نیازهای آئین نامه را برطرف نماید. این جابجایی هدف براساس مشخصات هندسی و مکانیکی سازه برآرورد می‌شود. برای محاسبات جابجایی هدف روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن روش‌ها روش ضرائب (کاربرد روش ضرائب در محاسبه بار برف، باد، زلزله و محاسبه جابجایی هدف) می‌باشد که آئین‌نامه‌های زیادی از این روش استقبال کرده‌اند. استاندارد 2800 و نشریه 360 نیز به تبعیت از استاندارد ASCE41 این روش را به رسمیت می‌شناسد. همان طور که در تصویر ملاحظه می‌شود پارامترهای مربوط به این فرمول تشریح شده است.

چرا در فرمول محاسبه جابجایی هدف 2800 خبری از ضریب C2 نمی‌باشد؟

بررسی کامل منحنی ممان - انحنای یک مقطع بتنی با رویکرد طراحی عملکردی و مقاوم سازی

بررسی کامل ضریب C0 , C1 در فرمول جابجایی هدف

محدوده کاربرد تحلیل پوش آور در استاندارد 2800 و ASCE41-17 و نشریه 360

چرا استاندارد 2800 ساختمان‌ها را 25% بیشتر از جابجایی هدف پوش می‌کند؟

کاربرد روش ضرائب در محاسبه بار برف، باد، زلزله و محاسبه جابجایی هدف

براساس نشریه 360 و استاندارد 2800 چه زمانی می توان از تحلیل پوش آور استفاده کرد؟

معرفی تحلیل استاتیکی غیرخطی یا تحلیل پوش‌آور برای طراحی عملکردی و مقاوم سازی

 

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای می‌باشد. در این دوره به صورت کامل به بررسی این مفهوم پرداخته می‌شود. همانطور که در جدول عکس مربوط به این مقاله نشان داده شده است کنترل این ضابطه برای طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با یکدیگر متفاوت می‌باشد. پیوست دوم استاندارد 2800 که ضوابط طراحی براساس عملکردی را مطرح می‌کند برای به دست آوردن ظرفیت کاهش نیروی زلزله به دلیل شکل‌پذیری از ضریب رفتار سازه استفاده می‌کند در حالی که استاندارد ASCE41 و نشریه 360 این پارامتر را از منحنی ظرفیت سازه به دست می‌آورند.

دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای براساس هر دو نرم افزار Sap2000 , Etabs آموزش داده می‌شود. در این دوره طراحی عملکردی براساس پیوست دوم استاندارد 2800 و بهسازی لرزه‌ای براساس نشریه 360 و ASCE41 انجام می‌شود. جزوه کامل کل دوره بالغ بر 1300 اسلاید در اختیار شرکت کنندگان دوره قرار داده می‌شود. در این دوره پروژه‌های کامل قاب خمشی بتنی، دیوار برشی بتنی، قاب خمشی فولادی و انواع مهاربندهای CBF و EBF به صورت گام به گام آموزش داده می‌شود.

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.