ستون‌های محل تلاقی دو سیستم باربر جانبی عمود برهم و نحوه عملکرد محوری آن

ستون‌های محل تلاقی دو سیستم باربر جانبی عمود برهم و نحوه عملکرد محوری آن

به دلیل کاهش نیروی زلزله توسط ضریب رفتار در روند تحلیل‌های خطی، نیروی محوری لرزه‌ای در ستون‌ها به درستی تخمین زده نخواهد شد. چون در تحلیل خطی اثرات اضافه مقاومت در المان‌های فیوز (اساساً تیرها) به درستی شبیه سازی نمی‌شود. بنابراین نیروی محوری که از طریق ترکیب‌ بارهای معمول محاسبه می‌گردد نزدیک به واقعیت نخواهد بود. در نتیجه می‌توان با تحلیل غیرخطی سازه از طریق چندین رکورد زلزله، نیروی محوری ستون را بدون تغییرات اضافه‌ای وارد محاسبات کرد. با توجه به تصاویر قبلی می‌توان از طریق limit analysis و جاری کردن تیرهای خمشی، کران بالای بارمحوری ستون را بدست آورد. با فرض تشکیل مفاصل پلاستیک محتمل در طرفین تیرهای خمشی، مقدار برش مورد انتظار از طریق تعادل استاتیکی به دست می‌آید.  حاصل جمع برش‌های مذکور با آثار ناشی از ثقل تیر مذکور و تیرهای عرضی در تراز بالایی ستون مشخص شده توسط رفتار محوری ستون باربری می‌شود. توجه شود در صورتی که اگر از آثار قائم زلزله استفاده شود، نیروی مذکور افزوده خواهد شد، ولی در طراحی‌های حرفه‌ای از آن استفاده نمی‌شود. limit analysis استفاده شده برای قاب قبلی را می‌توان به صورت سه بعدی هم بررسی کرد. بنابراین مطابق شکل مقابل جاری شدن قاب‌های عمود بر راستای مورد بررسی نیز وارد محاسبات خواهد شد. لازم به ذکر است که آسیب‌پذیری بالای ستون‌های گوشه در زلزله‌های اخیر می‌تواند به دلیل خمش دو جهته این ستون‌ها باشد که نیاز لرزه‌ای آنها را به صورت قابل ملاحظه می‌افزاید.ساختمان 6 طبقه بتن‌آرمه خدمات استان ایمپریال:

ستون‌هایی که در محل تقاطع دو سیستم باربر جانبی قرار می‌گیرند متحمل همزمان نیروهای اینرسی ایجاد شده هر دو راستا خواهند بود، نیروهای جانبی دو راستا و جریان آنها  بر روی ستون گوشه هم کف با فلش‌های قرمز نشان داده شده است.

بند 3-1-4 استاندارد 2800 : در صورتی که بار محوری ناشی از زلزله در هر دو امتداد بیشتر از 20 درصد ظرفیت محوری ستون باشد کنترل ضابطه 100-30 برای ستون‌های محل تقاطع دو یا چند سیستم باربر الزامی خواهد بود.

 این کنترل نسبت نیروی محوری ناشی از زلزله به ظرفیت محوری ستون را چگونه به دست می‌آورید؟

 

دانلود فیلم تشریح کامل زلزله تشدید یافته و اضافه مقاومت (مقاومت افزون)

شکل‌پذیری ایده‌آل

نامنظمی قطع سیستم باربر و کنترل زلزله تشدید یافته برای المان‌های خاص

نامنظمی قطع سیستم باربر و عدم کنترل زلزله تشدید یافته برای المان‌های خاص

تغییرات نیروی محوری ستون لرزه‌‌بر مطابق با برش لرزه‌ای در تیرهای خمشی‌

نیروی محوری ستون گوشه براساس برش لرزه‌ای تیرهای خمشی دو طرف

ستون‌های محل تلاقی دو سیستم باربر جانبی عمود برهم و نحوه عملکرد محوری آن

ضریب اضافه مقاومت(Ω0) از روی منحنی ظرفیت سازه چگونه تعریف می‌شود؟

ضریب اضافه مقاومت(Ω0) چگونه محاسبه می‌شود؟

ضریب اضافه مقاومت(Ω0) چیست؟و به چه پارامترهایی وابسته است؟

منحنی اندرکنش ستون‌های بتنی براساس اثرات اضافه مقاومت مصالح و محصورشدگی بتن

 

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با نرم‌افزار Sap2000 می‌باشد.

دوره طراحی عملکردی و مقاو‌م‌سازی لرزه‌ای دوره طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای طراحی عملکردی  طراحی براساس عملکرد دوره طراحی براساس عملکرد و مقاو‌م‌سازی لرزه‌ای دوره طراحی براساس عملکرد و بهسازی لرزه‌ای دوره تحلیل غیرخطی و طراحی براساس عملکرد دوره تحلیل غیرخطی و طراحی عملکردی دوره تحلیل غیرخطی و بهسازی لرزه‌ای دوره تحلیل غیرخطی و مقاوم‌سازی لرزه‌ای

onlayn kazino

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.