تاثیر نحوه اجرای سنجاقی در شکل‌پذیری ستون‌های بتن‌آرمه

تاثیر نحوه اجرای سنجاقی در شکل‌پذیری ستون‌های بتن‌آرمه

برای اجرای سنجاق از پشت خاموت یا اجرای سنجاق به وسیله آرماتورهای سَردار (دو سر واشردار) بند آئین‌نامه‌ای وجود ندارد، لیکن نتایج آزمایش مطابق با این جدول نشان می‌دهد که اجرای سنجاق به مانند نمونه FM، می‌تواند شکل‌پذیری را در حدود 60% افزایش دهد که این افزایش قابل ملاحظه است. در نمونه FM، به دلیل مهار خود خاموت اصلی توسط سنجاق، سایر آرماتورهایی که توسط سنجاق مهار نشده‌اند نیز به نوعی مهار خواهند شد. در واقع رفتار نمونه FM شبیه به حالتی است که تمامی آرماتورهای طولی در محدوده مفصل پلاستیک، توسط سنجاق‌ها (با خم 135 درجه در دو انتها) مهار شده‌ باشد. استفاده از جزئیاتی نظیر FC-1، به دلیل صعوبت اجرایی، نیاز به دقت بیشتر خواهد داشت. اما نمونه FM این صعوبت را نداشته و رفتار بسیار بهتری دارد. مشخصاً برای ورود این جزئیات به آئین‌نامه‌ها، نیاز به تحقیقات با دیتیل‌های بیشتری می‌باشد.

در یک کلیپ کامل و جامع به بررسی این اثرات پرداخته شده است این کلیپ بخشی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای می‌باشد. از طریق لینک زیر می‌توانید این کلیپ را مشاهده کنید.

سنجاقی چگونه می‌تواند علاوه مهار آرماتورهای طولی، خاموت را هم مهار کند؟

تاثیر پیکربندی ستون‌های بتن‌آرمه در شکل‌پذیری

سنجاق‌های اجرا شده در ستون‌های بتن‌آرمه، چه تاثیری به روی مد شکست ستون خواهند داشت؟

شبیه سازی رفتار اجرای مختلف سنجاق برای مهار بهتر آرماتورهای طولی ستون

1-مهار آرماتورهای طولی در ستون‌های بتنی

2-مهار آرماتورهای طولی در ستون‌های بتنی

 

دانلود جزوه فصل اول دوره طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای مهندس قدرتی : مبانی بنیادین در مهندسی زلزله و طراحی ساختمان

دانلود بخش اول از جزوه فصل دوم دوره طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای مهندس قدرتی : روند تحلیل استاتیکی غیرخطی (پوش‌آور)

 

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای می‌باشد. در این دوره به صورت کامل به بررسی این مفهوم پرداخته می‌شود. همانطور که در جدول عکس مربوط به این مقاله نشان داده شده است کنترل این ضابطه برای طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با یکدیگر متفاوت می‌باشد. پیوست دوم استاندارد 2800 که ضوابط طراحی براساس عملکردی را مطرح می‌کند برای به دست آوردن ظرفیت کاهش نیروی زلزله به دلیل شکل‌پذیری از ضریب رفتار سازه استفاده می‌کند در حالی که استاندارد ASCE41 و نشریه 360 این پارامتر را از منحنی ظرفیت سازه به دست می‌آورند.

دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای براساس هر دو نرم افزار Sap2000 , Etabs آموزش داده می‌شود. در این دوره طراحی عملکردی براساس پیوست دوم استاندارد 2800 و بهسازی لرزه‌ای براساس نشریه 360 و ASCE41 انجام می‌شود. جزوه کامل کل دوره بالغ بر 1300 اسلاید در اختیار شرکت کنندگان دوره قرار داده می‌شود. در این دوره پروژه‌های کامل قاب خمشی بتنی، دیوار برشی بتنی، قاب خمشی فولادی و انواع مهاربندهای CBF و EBF به صورت گام به گام آموزش داده می‌شود.

 

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.