مقایسه رفتار دال‌های تخت با و بدون آرماتور برشی پانچ

مقایسه رفتار دال‌های تخت با آرماتور برشی و بدون آرماتور برشی پانچ

استفاده از آرماتورهای برشی پانچ در دال‌های تخت، مقاومت و شکل‌پذیری را به صورت قابل ملاحظه افزایش می‌دهد. منحنی ظرفیت زیر برای دو دال تخت با مشخصات هندسی یکسان ترسیم شده است. تنها تفاوت این دو در استفاده از آرماتور برشی پانچ می‌باشد. یکی از دال‌ها دارای آرماتور برشی پانچ بوده و دیگری این آرماتورها را ندارد. مطابق با منحنی ظرفیت زیر استفاده از آرماتورهای برشی پانچ، ظرفیت باربری دال را تا حدود 2 برابر و ظرفیت تغییرشکلی آن را حدود 3 برابر افزایش می‌دهد. مهمترین دست آورد و عواقب این افزایش مقاومت و شکل‌پذیری در دال‌های دارای آرماتور برشی پانچ، عبارت‌اند از:

1- اگر در طراحی یک دال‌ تخت برش پانچ حاکم شود در صورت استفاده از آرماتورهای برش پانچ، می‌توان بار زنده طراحی را افزایش داد (با فرض ضخامت ثابت دال). به عبارت دیگر در صورت استفاده از آرماتورهای برش پانچ می‌توان ضخامت دال (و یا ابعاد ستون) را کاهش داد.

2- افزایش چشمگیر در تغییرشکل‌های قبل از کلپس، باعث به وجود آمدن مکانیزم‌ خرابی مختلف در دال شده که ممکن است روند طراحی را طولانی‌تر کند.

روش‌های تقویت ظرفیت برش پانچ در دال‌های تخت (مقاوم سازی دالهای تخت)

 

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای می‌باشد.

دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای براساس هر دو نرم افزار Sap2000 , Etabs آموزش داده می‌شود. در این دوره طراحی عملکردی براساس پیوست دوم استاندارد 2800 و بهسازی لرزه‌ای براساس نشریه 360 و ASCE41 انجام می‌شود. جزوه کامل کل دوره بالغ بر 1300 اسلاید در اختیار شرکت کنندگان دوره قرار داده می‌شود. در این دوره پروژه‌های کامل قاب خمشی بتنی، دیوار برشی بتنی، قاب خمشی فولادی و انواع مهاربندهای CBF و EBF به صورت گام به گام آموزش داده می‌شود.

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.