شکلپذیری و اتلاف انرژی در ساختمانهای بدون طبقه نرم - ضعیف (Beam sway mechanism)
در هر سیستم باربر جانبی، مکانیزم اتلاف انرژی به نحوی صورت میپذیرد که علاوه بر اینکه از بیشترین قابلیت شکلپذیری و استهلاک انرژی استفاده شود بلکه توانایی سیستم در تامین پایداری جانبی و پایداری ثقلی نیز تامین گردد. در این نوع شکست که در تصویر مشاهده میشود خرابی با تسلیم خمشی تیرهای مشخصی شروع شده و سپس مابقی تیرها نیز به اتلاف انرژی سیستم ملحق میشوند. اتمام کار سیستم نیز با گسیختگی خمشی تیرهایی میباشد که زودتر از همه تسلیم میشوند. بنابراین علاوه بر اینکه از ظرفیت شکلپذیری تعداد قابل ملاحظهای المان استفاده میشود بلکه با آسیب یک یا چند تیر خرابی پیشروندهای رخ نداده و پایداری جانبی و ثقلی سیستم مختل نخواهد شد. به صورت کلی به دلیل عدم ناپایداری ثقلی و جانبی استفاده از ظرفیت شکلپذیری تیرها، مکانیزم قابل اعتمادی میباشد. در حالی که استفاده از ظرفیت اتلاف انرژی ستونها قابل اعتماد نبوده و با احتمال نسبتاً زیادی باعث خرابی پیشرونده خواهد شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه وارد لینکهای زیر شوید:
ستونهای محل تقاطع دو یا چند سیستم باربر جانبی
انهدام ستونها در محل مفصل پلاستیک در زلزله ایمپریال 1979
شکلپذیری در سازه چیست؟ و به چه عواملی بستگی دارد؟
شکلپذیری در المان سازهای چیست؟ و به عواملی بستگی دارد؟
1-نحوه تغییر توالی تشکیل مفاصل پلاستیک با تغییر نسبت مقاومت ستونها
توالی تشکیل مفاصل پلاستیک (توالی خرابی نامطلوب لرزهای - تشکیل طبقه نرم)
تیر ضعیف - ستون قوی و نحوه توزیع خسارت در ارتفاع سازه
این مطالب بخشهایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزهای با نرمافزار Sap2000 میباشد.
دوره طراحی عملکردی و مقاومسازی لرزهای دوره طراحی عملکردی و بهسازی لرزهای طراحی عملکردی طراحی براساس عملکرد دوره طراحی براساس عملکرد و مقاومسازی لرزهای دوره طراحی براساس عملکرد و بهسازی لرزهای دوره تحلیل غیرخطی و طراحی براساس عملکرد دوره تحلیل غیرخطی و طراحی عملکردی دوره تحلیل غیرخطی و بهسازی لرزهای دوره تحلیل غیرخطی و مقاومسازی لرزهای
Leave a comment