طراحی لرزه‌ای سازه‌های بتن‌آرمه (سازه‌های مقاوم بتنی در برابر زلزله)

طراحی لرزه‌ای سازه‌های بتن‌آرمه (سازه‌های مقاوم بتنی در برابر زلزله)

نيروهايي که عملاً از زلزله‌هاي شديد بر سازه‌ها وارد مي‌شوند بسيار بزرگتر از ارقامي است که آئين‌نامه‌ها به صورت نیروی جانبی نظیر در استاتيکي معادل براي تحليل و طراحي مشخص مي‌کنند و طرح سازه‌ها با تکيه بر رفتار الاستيک در زلزله، به جز در بعضي سازه‌هاي خاص توجيه اقتصادي نداشته و مقاطع حاصله بسيار بزرگ خواهند شد. به همين دليل منظور نمودن مفهوم شکل‌پذيري در مشخصات طرح و محاسبه اهميت پيدا مي‌کند. عامل شکل پذيري نوعي ظرفيت ذخيره و استعداد جذب انرژي است که لازمه‌ آن قابليت تغيير شکل‌هاي بزرگ در سازه بدون افت اساسي در مقاومت و يا خرابي مي‌باشد. عملکرد سازه در اين شرايط به مقدار شکل پذيري اعضا در مقاطع بحراني بستگي دارد. بدين منظور، سازه در مقاطع بحرانی باید قابليت دوران پلاستيک داشته باشد. ساختمانهاي بتن‌آرمه، گروه بزرگي از سازه‌هاي ياد شده را در دنيا و همچنين در ايران شامل مي‌شود؛ كه در اثر زلزله‌، آسيب‌هاي مختلفي را تجربه كرده‌اند. عمدتا اين ساختمان ها به دليل ضعف موجود در ستون‌هايشان دچار خرابي شده و کاربري آن‌ها دچار اختلال مي‌شود.

در این ورکشاپ ابتدا ماهیت نیروی زلزله و لزوم تسلیم سازه در برابر زلزله بررسی شده و سپس به رفتارشناسی المان‌های مختلف بتنی پرداخته می‌شود. ورکشاپ مذکور در تاریخ 1396/5/23 توسط گروه آموزشی پولاد سازه و با تدریس مهندس قدرتی برگزار شد. از طریق لینک‌های زیر می‌توانید فیلم کامل هر دو بخش را دانلود بفرمایید:

دانلود ورکشاپ طراحی لرزه‌ای سازه‌های بتن‌آرمه - بخش اول

دانلود ورکشاپ طراحی لرزه‌ای سازه‌های بتن‌آرمه - بخش دوم

 

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با نرم‌افزار Sap2000 می‌باشد.

دوره طراحی عملکردی و مقاو‌م‌سازی لرزه‌ای دوره طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای طراحی عملکردی  طراحی براساس عملکرد دوره طراحی براساس عملکرد و مقاو‌م‌سازی لرزه‌ای دوره طراحی براساس عملکرد و بهسازی لرزه‌ای دوره تحلیل غیرخطی و طراحی براساس عملکرد دوره تحلیل غیرخطی و طراحی عملکردی دوره تحلیل غیرخطی و بهسازی لرزه‌ای دوره تحلیل غیرخطی و مقاوم‌سازی لرزه‌ای

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.