معیارهای طراحی سازه (مقاومت، سختی و شکل‌پذیری)

معیارهای طراحی سازه (مقاومت، سختی و شکل‌پذیری)

معیارهای طراحی که در مباحث دهم و نهم مقررات ملی مطرح شده‌اند معیارهای پنگانه طراحی می‌باشند که در این مقاله به سه مورد از آنها پرداخته می‌شود.

معیار مقاومت (Design Criteria) - طراحی سازه در برابر بارهای ثقلی و جانبی

سازه بایستی در برابر بارهای ثقلی و جانبی وارده دارای حداقل مقاومت مشخصی باشد که این حداقل مقاومت براساس ماهیت بارهای وارده و سیستم سازه‌ای مشخص می‌گردد. مقدار مقاومت طراحی را ترکیب‌بارهای مختلف طراحی مشخص می‌کنند که این ترکیب‌بارهای طراحی و روابط مربوط به طراحی توسط استانداردهای ACI318، AISC360 , ASCE7 مشخص می‌‍گردد. استانداردهای نظیر در ایران نیز مبحث ششم، نهم و دهم مقررات ملی و استاندارد 2800 می‌باشد.

معیار سختی (Stiffness Criteria) - کنترل دریفت سازه

برای داشتن تغییرشکل‌های جانبی کنترل شده به جهت جلوگیری از برخی خسارات معماری، سازه بایستی دارای حداقل سختی مشخصی باشد. که براساس مقدار مجاز دریفت ارائه شده توسط استاندارد ASCE7 این مقدار حداقل سختی جانبی به دست می‌آید. استاندارد نظیر در ایران استاندراد 2800 می‌باشد.

معیار شکل‌پذیری (Ductility Criteria) - طراحی لرزه‌ای سازه براساس ضریب رفتار سازه

متناسب با مصالح مصرفی، ردیف شکل‌پذیری و سیستم باربرجانبی و برخی پارامتر دیگر سازه بایستی توان تحمل تغییرشکل‌های فرا ارتجاعی پایدار را داشته باشد تا ضریب رفتار ابتدای طراحی در حین زلزله نیز محقق گردد. ضوابط مربوط به این بخش از طراحی، توسط استانداردهای ACI318(chapter 18-Earthquake-Resistance Structure)، AISC341 ارائه می‌شود. در ایران نیز این ضوابط توسط فصل سوم مبحث ده و فصل بیست وسوم مبحث نهم ارائه می‌شود.

 

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با نرم‌افزار Sap2000 می‌باشد.

دوره طراحی عملکردی و مقاو‌م‌سازی لرزه‌ای دوره طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای طراحی عملکردی  طراحی براساس عملکرد دوره طراحی براساس عملکرد و مقاو‌م‌سازی لرزه‌ای دوره طراحی براساس عملکرد و بهسازی لرزه‌ای دوره تحلیل غیرخطی و طراحی براساس عملکرد دوره تحلیل غیرخطی و طراحی عملکردی دوره تحلیل غیرخطی و بهسازی لرزه‌ای دوره تحلیل غیرخطی و مقاوم‌سازی لرزه‌ای

 

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.