مودهای شکست ستون‌های بتن‌آرمه (ارزیابی خسارت ستون‌های بتن‌آرمه)

مودهای شکست ستون‌های بتن‌آرمه (ارزیابی خسارت ستون‌های بتن‌آرمه)

رفتار جانبی ستون با تقدم و تاخیر شکست ناشی از خمش و برش تعیین می‌گردد. رفتار ایده‌آل رفتاری است که ترد و شکننده نبوده و دارای اتلاف انرژی بالایی باشد.

دانلود فیلم کامل تشریح مودهای شکست ستون‌های بتن‌آرمه (ارزیابی خسارت ستون‌های بتن‌آرمه)

مود شکست ستون های بتنی براساس استاندارد ASCE 41-17

1-شکست خمشی:

برخلاف سایر شکستها، خرابی خمشی دارای شکل‌پذیری اتلاف انرژی مناسبی می‌باشد. به صورتی که شروع آسیب، خسارت و خرابی با خمش آغاز شده و در نهایت فروریزش، گسیختگی و انهدام نیز با خمش خواهد بود در این مسیر که به حوزه فرا ارتجاعی معروف است هر چقدر بدون زوال مقاومتی باشد تغییرشکل‌های پلاستیک مقطع پایدار بوده و دوام عملکردی مقطع به مراتب بهتر خواهد بود. ولی درصورتی که زوال مقاومتی مقطع در این مسیر شدید باشد بعضا ممکن است قبل از رسیدن به شکست مصالح در مقطع، شاهد شکست ناپایداری المان باشیم که به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود.

ستون‌های بتن‌آرمه‌ای که توسط آئین‌نامه‌های روز دنیا طراحی لرزه‌ای شوند و به صورت استاندارد اجرا و نظارت گردند در این مود شکست طبقه بندی می‌شوند.

2-شکست خمشی-برشی:

شکست دیگری که برای ستون ممکن است مطرح شود شکست خمشی-برشی خواهد بود در این شکست شروع خسارت، خرابی و آسیب با خمش بوده و انهدام، فروریزش و گسیختگی مقطع با برش خواهد بود، کنترل کنندگی برش در مقطع باعث ترد شکن بودن و ناگهانی بودن شکست شده و شکل‌پذیری و اتلاف انرژی مقطع را نیز به صورت قابل ملاحظه کاهش می‌دهد.

اکثریت قریب به اتفاق ستون‌های بتن‌آرمه موجود در کشورمان که نیاز به بهسازی دارند در این مود شکست طبقه بندی می‌گردند.

3-شکست برشی:

شکست دیگر ستون‌های بتنی شکست برشی می‌باشد، در این حالت سختی خمشی المان ستون به قدری بیشتر می‌باشد که اجازه جاری شدن خمشی به مقطع را نمی‌دهد و لذا قبل از رسیدن مقطع به مقاومت خمشی خودش، مقدار برش در مقطع به حد مقاومت برشی مقطع رسیدن و آسیب و انهدام مقطع همزمان رخ خواهد داد بنابراین رد این حالت پله پلاستیکی در رفتار ستون مشاهده نمی‌شود و هیچ خبری از اتلاف انرژی المان نیست. ستون‌های کوتاه بتنی که به دلیل ضعف‌های اجرایی تشکیل می‌شوند در این مود از شکست طبقه بندی خواهند شد.

 

چهار مود شکست محتمل برای ستون‌های بتنی کنسولی

 

 

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با نرم‌افزار Sap2000 می‌باشد.

دوره طراحی عملکردی و مقاو‌م‌سازی لرزه‌ای دوره طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای طراحی عملکردی  طراحی براساس عملکرد دوره طراحی براساس عملکرد و مقاو‌م‌سازی لرزه‌ای دوره طراحی براساس عملکرد و بهسازی لرزه‌ای دوره تحلیل غیرخطی و طراحی براساس عملکرد دوره تحلیل غیرخطی و طراحی عملکردی دوره تحلیل غیرخطی و بهسازی لرزه‌ای دوره تحلیل غیرخطی و مقاوم‌سازی لرزه‌ای

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.