طبقه بندی انواع تحلیل های متعارف از منظر خطی - غیرخطی و استاتیکی - دینامیکی

طبقه بندی انواع تحلیل های متعارف از منظر خطی - غیرخطی و استاتیکی - دینامیکی

تحلیل‌ها به صورت کلی به دو دسته خطی و غیرخطی هستند. هر کدام از این تحلیل‌ها می‌توانند به تحلیل استاتیکی و دینامیکی دینامیکی نیز تقسیم شوند.


تحلیل استاتیکی خطی :


در تحلیل‌ها لفظ استاتیک به معنی تک مود بودن می‌باشد (استاتیک چهار مفهوم مختلف دارد که شامل درس استاتیک، تحلیل استاتیک، رفتار استاتیک و بارگذاری استاتیک می‌باشد). به نحوی که در تحلیل استاتیک رفتار سازه به صورت تک مود بررسی شده و مودهای بالاتر وارد محاسبات نخواهند شد. حال در این میان اگر رفتار مصالح خطی فرض شوند تحلیل استاتیکی خطی خواهد بود. این تحلیل همان تحلیل استاتیکی معادل است توضیح آنکه منظور معادل مود اول سازه می‌باشد. در این تحلیل به دلیل تغییرشکل‌های کوچک سازه و رفتار خطی مصالح اصل جمع آثار قوا (superposition) برقرار می‌باشد. استفاده از ترکیب‌بارهای طراحی دقیقاً همان مفهوم برقراری اصل جمع آثار قوا در سازه را می‌رساند.

1-تحلیل استاتیکی خطی (تحلیل استاتیکی معادل)

2-تحلیل استاتیکی خطی (تحلیل استاتیکی معادل)

 


تحلیل دینامیکی طیفی خطی :


در این تحلیل نیز به مانند تحلیل قبلی رفتار مصالح خطی بوده با این تفاوت که مودهای بالاتر سازه نیز وارد محاسبات خواهند شد. در این تحلیل به دلیل تغییرشکل‌های کوچک سازه و رفتار خطی مصالح اصل جمع آثار قوا (superposition) برقرار می‌باشد. استفاده از ترکیب‌بارهای طراحی دقیقاً همان مفهوم برقراری اصل جمع آثار قوا در سازه را می‌رساند. در این تحلیل براساس لرزه‌خیزی سایت و نوع خاک محل طیف طراحی شتاب استاندارد 2800 به نرم افزار معرفی خواهد شد تا برای پریدهای مختلف مودهای سازه شتاب طیفی ساختمان محاسبه گردد. شتاب طیفی حداکثر مقدار شتاب براساس پرید سازه می‌باشد که براساس رکوردهای زلزله مختلف محاسبه شده و وارد آئین‌نامه شده است. 

تحلیل دینامیکی طیفی


تحلیل دینامیکی  تاریخچه زمانی خطی :


در صورتی که اگر به جای بارگذاری از طریق طیف شتاب طراحی استاندارد 2800، بارگذاری از طریق رکوردهای شتاب زلزله مشخص به سازه اعمال شود تحلیل دینامیکی از نوع تاریخچه زمانی خواهند بود. در این تحلیل به دلیل تغییرشکل‌های کوچک سازه و رفتار خطی مصالح اصل جمع آثار قوا (superposition) برقرار می‌باشد. استفاده از ترکیب‌بارهای طراحی دقیقاً همان مفهوم برقراری اصل جمع آثار قوا در سازه را می‌رساند.

 

تحلیل استاتیکی غیرخطی (پوش‌آور):

 

تحلیلی که در آن مود اول سازه در هر جهت ملاک کار بوده و با رفتار غیرخطی مصالح انجام می‌شود. به دلیل تغییرشکل‌های بزرگ و عدم وجود رفتار خطی مصالح دیگر اصل جمع آثار قوا در این تحلیل برقرار نبوده لذا در این تحلیل استفاده از ترکیب‌بارهای طراحی با همان مفاهیم قبلی بی معنی خواهد بود.

تحلیل استاتیکی غیرخطی (پوش‌آور)

 

تحلیل دینامیکی طیفی غیرخطی :

تحلیل که در آن مودهای بالاتر سازه وارد محاسبات شده و بجای استفاده از طیف ارتجاعی طراحی از طیف غیر ارتجاعی طراحی استفاده می‌شود. این تحلیل در کارهای عرف مهندسی زلزله مرسوم نمی‌باشد.

 

تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی غیرخطی:

با فرض رفتار غیرخطی مصالح در صورتی که بارگذاری لرزه‌ای سازه به صورت تحریک شتابدار فونداسیون باشد تحلیل مورد نظر از نوع تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی غیرخطی است که به اختصار تحلیل تاریخجه زمانی غیرخطی نام دارد. به دلیل تغییرشکل‌های بزرگ و عدم وجود رفتار خطی مصالح دیگر اصل جمع آثار قوا در این تحلیل برقرار نبوده لذا در این تحلیل استفاده از ترکیب‌بارهای طراحی با همان مفاهیم قبلی بی معنی خواهد بود.

 

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با نرم‌افزار Sap2000 می‌باشد.

دوره طراحی عملکردی و مقاو‌م‌سازی لرزه‌ای دوره طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای طراحی عملکردی  طراحی براساس عملکرد دوره طراحی براساس عملکرد و مقاو‌م‌سازی لرزه‌ای دوره طراحی براساس عملکرد و بهسازی لرزه‌ای دوره تحلیل غیرخطی و طراحی براساس عملکرد دوره تحلیل غیرخطی و طراحی عملکردی دوره تحلیل غیرخطی و بهسازی لرزه‌ای دوره تحلیل غیرخطی و مقاوم‌سازی لرزه‌ای

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.