مفاهیم طلائی در جرم لرزه‌ای و جرم ثقلی

در ترکیب بار زیر که در آن بارهای ثقلی و زلزله کنارهم هستند بار زنده در قسمت ثقلی با ضریب 1 بوده (اگر بار زنده کاربری مورد نظر کمتر از 500 کیلوگرم بر متر مربع باشد و کاربری مذکور غیر از محل ازدحام اجتماع و عبور و پارک خودروها باشد در این صورت آئین‌نامه اجازه کاهش این ضریب تا مقدار 0/5 را می‌دهد، لذا برای سازه‌های مسکونی می‌توانیم این ضریب را تا 0/5 کاهش دهیم) در حالی که بار زنده در محاسبات لرزه‌ای با ضریب 0/2 شرکت می‌کند. اگر یک بار زنده مشخص برای طراحی لحاظ می‌شود، پس چرا در جرم لرزه‌ای این بار زنده اثرات کمتری نسبت به ثقل دارد؟ مگر نباید هر دو ضریب باهم برابر شود؟ یا حتی نباید اثرات بار زنده در جرم لرزه‌ای بیشتر از قسمت ثقلی شود؟

چرا ضریب با زنده در زلزله (جرم لرزه‌ای) بسیار کمتر از ضریب بار زنده در بخش ثقلی ترکیب بارهاست؟


به هنگام زلزله احتمال اینکه کل بار زنده در سازه اعمال شود کم می‌باشد و آئین‌نامه با این کاهش احتمالات مورد نظر را لحاظ می‌کند.


در جرم لرزه‌ای درصدی از بار زنده مشارکت داده می‌شود که شتاب طبقات را به صورت کامل بگیرد. لذا منظور از این درصد مشارکت مقدار بار زنده‌ای است که اتصال کامل به کف‌ها و سقف‌های سازه‌ای دارد.

برای تعریف Mass Source در نرم‌افزارهای Sap2000 و Etabs بایستی این نکات در نظر گرفته شود. زمانیکه درصد مشارکت بار زنده از مقدار آئین‌نامه‌ای تجاوز کند بایستی عدد وارد شده به نرم‌افزار به نحو منطقی افزوده شود.

 

این مطالب بخش‌هایی از دوره جامع طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای با نرم‌افزار Sap2000 می‌باشد.

دوره طراحی عملکردی و مقاو‌م‌سازی لرزه‌ای دوره طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای طراحی عملکردی  طراحی براساس عملکرد دوره طراحی براساس عملکرد و مقاو‌م‌سازی لرزه‌ای دوره طراحی براساس عملکرد و بهسازی لرزه‌ای دوره تحلیل غیرخطی و طراحی براساس عملکرد دوره تحلیل غیرخطی و طراحی عملکردی دوره تحلیل غیرخطی و بهسازی لرزه‌ای دوره تحلیل غیرخطی و مقاوم‌سازی لرزه‌ای

Leave a comment

filter html

  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.